Wat kunt u verwachten als de monteurs van Schipper Kozijnen bij u aan het werk gaan? We hebben een aantal vragen hierover op een rijtje gezet en deze aan één van onze monteurs voorgelegd.

Wie ben je en wat doe je bij Schipper Kozijnen? Hoe lang werk je hier al en hoe ben je ooit hier begonnen?

Ik ben Klaas, monteur voor de particuliere markt bij Schipper Kozijnen en werk hier nu twaalf jaar. Destijds werkte ik bij een dakkapellen specialist. Elke dag een dakkapel werd me op een gegeven moment te gek. Via Olympia uitzendbureau kwam ik in contact met Schipper Kozijnen.

Wat moet de klant voorbereiden als jullie nieuwe kozijnen komen plaatsen? Meubels aan de kant, plastic op de vloer?

Als we bij de klant gaan monteren is het lekker als we geen last hebben van gordijnen, vitrages, zonweringen etc. Ook is genoeg werkruimte belangrijk. Men hoeft dit niet te overdrijven. We zijn behoorlijk flexibel. De vloer afdekken is prima, maar dit doen wij sowieso ook al. Met plastic folie doet u ons geen plezier. Op  de vloer is dit te glad en als afdekmiddel niet geschikt. Bij het eerste zuchtje wind gaat dit aan de haal. Stofgevoelige apparatuur kunt u het beste met een kleed of handdoek afdekken. Voor onze veiligheid laat u de trap helemaal vrij.

Wij wonen in de stad. Moet ik een parkeerplaats voor de deur vrijhouden?

Onze auto en de werkruimte erachter nemen zeker twee parkeerplekken in. Dit vereist dus wel wat planning en voorbereiding van de klant. Kunt u iets regelen met de buren of de ruimte vrijhouden, dan is dat mooi. En als er een ontheffing nodig is gebeurt dit ook meestal door de bewoners zelf.

Wat als de monteurs iets beschadigen of als de muur opnieuw gestukt of geverfd dient te worden?

Er kan natuurlijk altijd iets mis gaan, maar dat gebeurt eigenlijk nauwelijks. Wij werken echter snel en effectief, maar ook zeker beheerst. De kans is dus klein. Als er kleine reparaties nodig zijn, dan voeren we die zelf uit.

Moet ik thuisblijven omdat de boel open ligt?

De klant hoeft niet noodzakelijk thuis te blijven, maar persoonlijk vind ik dit wel beter. Je kunt dan eventueel zaken overleggen en uit ervaring blijkt dat het voor beide partijen beter voelt. Zijn we meerdere dagen bezig en is het niet mogelijk om dan alle dagen thuis te blijven, dan is het prettig om elkaar dan ’s-morgens of ’s-middag even te spreken.

Hoe gaat dat in de winter of als het regent of hard waait? Dan vriest alles dicht binnen!

Bij slecht weer verandert er in principe niets. Wij beschermen alles zo goed mogelijk. Ook bij lichte vorst gaat de montage door. De boel zal niet snel bevriezen, omdat we er dan voor kiezen om per opening te werken en deze dus gelijk weer dicht te zetten. Wanneer een sterke storm pal op de gevel staat is het niet mogelijk om te monteren. Dan zal een nieuwe afspraak gemaakt moeten worden.

Draaien jullie ook harde muziek vanuit de bus?

Een muziekje erbij vinden we gezellig, maar hier starten we niet in alle vroegte mee, pas in de loop van de ochtend. De radio staat niet hard en als er mensen zijn die het echt niet willen, dan blijft de radio gewoon uit.

En staan jullie ook de hele dag hard te praten samen?

Nee, we staan niet de hele dag te kletsen, er moet gewerkt worden. Natuurlijk overleggen we wel tijdens het werk en maken tussendoor eens een praatje, maar op een normale manier.

Stel ik heb een huisdier zoals een hond of kat rondlopen, hoe houden jullie hier rekening mee? En met een aquarium, terrarium of kooi?

In overleg met de klant houden we rekening met alles, voor zover dat haalbaar is. Wij moeten tenslotte wel gewoon ons werk doen.

We hebben kinderen, kunnen die gewoon rondlopen met al die rommel en het gereedschap?

Net als met huisdieren, gaan wij ook voorzichtig om met kinderen. Van de klant vragen wij echter ook om medewerking. Als de definitieve maten worden ingemeten ontvangt u van de projectleider een VCA-formulier. Dit is een checklist waarin zaken over de veiligheid staan en die hij met u zal doornemen.

Wie ruimt alle rommel op als de nieuwe kozijnen geplaatst zijn? Hoeveel rommel kan ik sowieso verwachten?

Uiteraard kunt u wat rommel verwachten. Na onze werkzaamheden wordt alles echter netjes opgeruimd. Het afval voeren we af, tenzij er dingen zijn die we niet mee mogen nemen, zoals asbesthoudende materialen. Wat we niet kunnen voorkomen is stof, dus als we weg zijn zult u dat nog wel aantreffen.

Hoeveel koffie moet ik aanbieden en verwachten de monteurs ook een lunch?

We worden natuurlijk graag verwend, maar koffie of thee bij onze pauzes is voldoende. Een broodje nemen we zelf mee.

Gaan de monteurs ook naar onze wc?

Ja, net als iedereen maken wij ook af en toe een sanitaire stop. We gaan er vanuit dat dit bij de klant mogelijk is.

Zijn Schipper Kozijnen monteurs ander dan monteurs van andere kozijnenleveranciers?

Ik ga niet oordelen over monteurs van andere bedrijven. Wel kan ik zeggen dat u met monteurs van Schipper Kozijnen verzekerd bent van een vakkundige montage.